LEGE Nr. 85 din 18 martie 2003
Legea minelor
Text în vigoare începând cu data
de 16 iulie 2009
REALIZATOR:
COMPANIA DE INFORMATICĂ NEAMŢ
Text
actualizat prin produsul informatic legislativ LEX EXPERT în baza actelor normative
modificatoare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, până
la 13 iulie 2009.
Act de
bază
#B: Legea nr. 85/2003
Acte modificatoare
#M1: Legea nr. 237/2004
#M2: Legea nr. 284/2005
#M3: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 101/2007
#M4: Legea nr. 262/2009
Modificările şi completările
efectuate prin actele normative enumerate mai sus sunt scrise cu font italic.
În faţa fiecărei modificări sau completări este indicat
actul normativ care a efectuat modificarea sau completarea respectivă, în
forma #M1, #M2 etc.
#CIN
NOTE:
1. Prin Hotărârea
Guvernului nr. 1208/2003 au fost aprobate Normele pentru aplicarea Legii minelor nr. 85/2003.
2. În textul actualizat, toate sumele
exprimate anterior în lei vechi au fost transformate în lei noi.
#B
Parlamentul României adoptă prezenta
lege.
Prezenta lege reglementează
desfăşurarea activităţilor miniere în România, stimulând
valorificarea resurselor minerale, proprietate publică a statului. Legea
asigură maximă transparenţă activităţilor miniere
şi concurenţă loială, fără discriminare între
formele de proprietate, originea capitalului şi naţionalitatea
operatorilor.
Investiţiile în domeniul minier sunt
încurajate prin facilităţi de ordin fiscal şi administrativ, fiind
libere de orice constrângeri în ceea ce priveşte recuperarea
investiţiilor şi utilizarea profitului realizat.
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Resursele minerale situate pe teritoriul
şi în subsolul ţării şi al platoului continental în zona
economică a României din Marea Neagră, delimitate conform
principiilor dreptului internaţional şi reglementărilor din
convenţiile internaţionale la care România este parte, fac obiectul
exclusiv al proprietăţii publice şi aparţin statului român.
ART.
2
(1) Resursele minerale care fac obiectul
prezentei legi sunt: cărbunii, minereurile feroase, neferoase, de aluminiu
şi roci aluminifere, de metale nobile, radioactive, de pământuri rare
şi disperse, sărurile haloide, substanţele utile nemetalifere,
rocile utile, pietrele preţioase şi semipreţioase, turba,
nămolurile şi turbele terapeutice, rocile bituminoase, gazele
necombustibile, apele geotermale, gazele care le însoţesc, apele minerale
naturale (gazoase şi plate), apele minerale terapeutice, precum şi
produsul rezidual minier din haldele şi iazurile de decantare.
(2) Prevederile prezentei legi se
aplică şi apelor subterane potabile şi industriale pentru
activităţile de prospecţiune, explorare, determinare şi
evidenţă a rezervelor.
ART. 3
În înţelesul prezentei legi, termenii
folosiţi se definesc după cum urmează:
1. activitate minieră - ansamblul de
lucrări privind prospecţiunea, explorarea, dezvoltarea, exploatarea,
prepararea/prelucrarea, concentrarea, comercializarea produselor miniere,
conservarea şi închiderea minelor, inclusiv lucrările aferente de
refacere şi reabilitare a mediului;
2. administrare - dreptul acordat de stat,
prin autoritatea competentă, unei instituţii publice de a efectua
activităţi miniere în baza unei licenţe sau a unui permis;
3. administrator - instituţia
publică care execută activităţi miniere în baza unei
licenţe sau a unui permis;
4. autoritatea competentă -
Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, care reprezintă
interesele statului în domeniul resurselor minerale, conform atribuţiilor
stabilite de prezenta lege;
5. Cadastru extractiv - cadastrul de
specialitate, reprezentând un subsistem de evidenţă şi
inventariere sistematică a bunurilor imobile aferente
activităţilor miniere (terenuri, construcţii şi
instalaţii de la suprafaţă şi subteran) sub aspect tehnic,
economic, juridic şi alte informaţii privind perimetrul instituit;
6. Carte minieră - componentă a
Cadastrului extractiv, care cuprinde toate datele privind regimul juridic al
suprafeţelor aferente perimetrului de prospecţiune, explorare şi
exploatare, proprietatea, situaţia topografică a lucrărilor
aferente activităţii miniere, a resurselor/rezervelor minerale
şi de producţie;
7. concedent - autoritatea competentă
abilitată de lege să acorde darea în administrare sau concesiunea;
8. concesiune minieră -
operaţiunea juridică prin care statul, reprezentat de autoritatea
competentă, în calitate de concedent, transmite pentru o perioadă
determinată unei persoane, în calitate de concesionar, dreptul şi
obligaţia de a executa, pe risc şi cheltuială proprii,
activităţi miniere având ca obiect resursele minerale ce cad sub
incidenţa prezentei legi, în schimbul unei redevenţe miniere pentru
exploatare şi al unei taxe pe activitatea de prospecţiune, explorare
şi exploatare a resurselor minerale;
9. concesionar - titularul căruia i se
acordă concesiunea minieră;
10. dezvoltare - ansamblul lucrărilor
care constau în realizarea minelor şi carierelor, construirea şi
montarea instalaţiilor specifice, a echipamentelor şi a altor
utilităţi necesare extracţiei, prelucrării, transportului
şi stocării provizorii ale produselor miniere;
11. exploatare - ansamblul de lucrări
executate în subteran şi/sau la suprafaţă pentru extragerea
resurselor minerale, prelucrarea şi livrarea acestora în forme specifice;
12. explorare - ansamblul de studii şi
activităţi pentru identificarea zăcămintelor, evaluarea
cantitativă şi calitativă a acestora, precum şi
determinarea condiţiilor tehnice şi economice de valorificare;
13. fond geologic naţional -
totalitatea datelor privind resursele şi rezervele minerale obţinute
din activităţi miniere şi petroliere, indiferent de natura
suportului de stocare;
14. fond naţional de resurse/rezerve -
totalitatea resurselor/rezervelor evidenţiate şi înregistrate de
către autoritatea competentă pentru fiecare tip de resursă
minerală a ţării, determinate conform reglementărilor
specifice;
15. forţă majoră -
evenimentul imprevizibil, inevitabil şi insurmontabil care generează
imposibilitatea temporară sau definitivă de executare,
parţială sau totală, a activităţilor miniere;
16. garanţie financiară pentru
refacerea mediului - obligaţia şi răspunderea persoanelor fizice
sau juridice care desfăşoară activităţi miniere pe
bază de licenţă ori permis de exploatare pentru asigurarea
fondurilor financiare necesare refacerii mediului şi care poate fi sub
formă de depozit bancar, scrisoare de garanţie bancară
irevocabilă sau alte modalităţi prevăzute de lege;
17. licenţă - actul juridic prin
care se acordă concesionarea/darea în administrare a
activităţilor miniere de explorare/exploatare;
18. mediu - ansamblul de condiţii
şi elemente naturale, definite conform Legii
protecţiei mediului nr. 137/1995*), republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, care pot fi afectate
prin activităţile miniere;
19. minereu radioactiv - acumulările
de uraniu, toriu, sub formă de compuşi chimici naturali;
20. minister de resort - organul specializat
al administraţiei publice centrale cu atribuţii şi
competenţe în domeniul activităţilor miniere, conform prezentei
legi;
21. perimetru de prospecţiune,
explorare şi exploatare - aria corespunzătoare proiecţiei la
suprafaţă a conturului părţii din scoarţa
terestră în interiorul căreia, pe un interval de adâncime determinat,
se realizează lucrări de prospecţiune, explorare, respectiv de
exploatare, precum şi suprafeţele necesare
desfăşurării activităţilor de prelucrare, preparare a
resurselor minerale şi de stocare a produselor reziduale miniere;
22. permis de exploatare - actul juridic
emis de autoritatea competentă prin care se acordă dreptul de
exploatare a unor cantităţi determinate de roci utile, turbă
şi aur aluvionar, în condiţiile art. 28
şi 30;
23. permis de prospecţiune - actul
juridic emis de autoritatea competentă prin care se acordă dreptul de
a efectua lucrări de prospecţiune;
24. pilier de siguranţă - partea
din rezervele/resursele minerale sau din rocile înconjurătoare care nu se
extrage într-o anumită perioadă sau permanent şi în care nu se
execută lucrări, în scopul protejării lucrărilor miniere
din subteran sau de la suprafaţa perimetrului de exploatare, a malurilor
apelor sau a altor obiective de la suprafaţă;
25. plan de încetare a
activităţii - complexul de documentaţii tehnice, economice,
sociale şi de mediu care motivează închiderea exploatării
şi conţine acţiunile necesare pentru asigurarea
finanţării şi realizării efective a măsurilor de
încetare a activităţii;
26.
plan de refacere a mediului - măsurile de refacere şi de reabilitare
a mediului în perimetrul de explorare/exploatare, ţinând cont şi de
opţiunile colectivităţilor locale privind utilizarea
postînchidere a perimetrului, şi care conţine şi proiectul tehnic
de realizare a acestora;
27. producţie minieră -
cantitatea de produse miniere extrasă în vederea prelucrării
şi/sau comercializării de către titular;
28. produs minier - produsul rezultat din
activitatea de exploatare a unui zăcământ, livrat ca atare sau sub
formă de sorturi rezultate în urma unui proces tehnologic de
prelucrare/preparare pentru a fi utilizat ca produs finit sau ca materie
primă la fabricarea unui alt produs;
29. produs rezidual minier - produsul
remanent depus în halde şi iazuri de decantare, rezultat din
activităţi miniere;
30. prospecţiune - ansamblul de studii
şi lucrări de suprafaţă care se realizează pentru
identificarea posibilităţilor existenţei unor acumulări de
resurse minerale;
#M3
31. redevenţă minieră - suma
datorată bugetului de stat de către titular pentru
concesionarea/administrarea activităţilor de exploatare a resurselor
minerale, bunuri ale domeniului public al statului;
#B
32. resursă minerală -
substanţa naturală din scoarţa terestră, formată în
urma proceselor geologice, utilizabilă ca atare sau prin prelucrare în
activitatea economico-socială;
33. rezervă - partea de
zăcământ determinată cantitativ şi calitativ prin
lucrări de explorare şi exploatare, având stabilite condiţiile
tehnice şi economice de valorificare;
34. titular - orice persoană
juridică sau fizică, română ori străină, care poate
efectua activităţi miniere în baza unei licenţe sau a unui
permis;
35. zăcământ - acumularea
naturală de resurse/rezerve minerale, valorificabilă din punct de
vedere tehnic şi economic.
#CIN
*) Legea nr.
137/1995, republicată, a fost abrogată. A se vedea Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2005.
#B
ART. 4
(1) Activităţile miniere se
efectuează de către persoane juridice care sunt înregistrate, conform
legii, şi sunt specializate şi atestate în desfăşurarea
unor astfel de activităţi sau se organizează în acest scop.
Întocmirea documentaţiilor tehnico-economice şi expertizele aferente
activităţilor miniere se efectuează şi de către
persoane fizice atestate în acest scop de autoritatea competentă, conform
legii.
(2) Activităţile miniere de
exploatare pot fi efectuate şi de persoane fizice, în condiţiile art. 28 - 30.
(3) Activităţile miniere se
realizează numai în cadrul unor perimetre autorizate în acest scop de
autoritatea competentă, cu excepţia persoanelor fizice care
execută activităţi miniere de exploatare în condiţiile art. 29, în cazul cărora autorizarea
perimetrului nu este necesară.
ART. 5
(1) Toate datele şi informaţiile,
indiferent de modalitatea de stocare, cu privire la resursele minerale
româneşti, determinate conform art. 1,
vor fi puse la dispoziţie autorităţii competente şi
aparţin statului român, evidenţa şi gestiunea lor fiind
făcute la nivel naţional de către autoritatea competentă,
conform prezentei legi.
(2) Titularii de licenţe sau de
permise pentru activităţi miniere pot utiliza datele şi
informaţiile obţinute numai în interes propriu, pe toată durata
activităţii miniere.
(3) Transmiterea către alte
părţi interesate a datelor şi informaţiilor privind
resursele minerale din România se face numai cu acordul autorităţii
competente, conform normelor de aplicare a prezentei legi.
(4) Autoritatea competentă, titularii
de licenţe/permise, precum şi alte autorităţi publice
şi instituţii cu atribuţii în aplicarea prevederilor prezentei
legi au obligaţia de a păstra confidenţialitatea asupra datelor
şi informaţiilor transmise de titularii licenţelor şi/sau
permiselor, de care iau cunoştinţă în executarea
atribuţiilor de serviciu, pe toată durata activităţilor
miniere, în condiţiile prevăzute de lege.
CAP. 2
Dobândirea folosinţei şi accesul
la terenurile pe care se efectuează activităţi miniere
ART. 6
Dreptul de folosinţă a
terenurilor necesare efectuării activităţilor miniere din
perimetrul de explorare/exploatare se dobândeşte, în condiţiile
legii, prin:
a) vânzarea-cumpărarea terenurilor
şi, după caz, a construcţiilor situate pe acestea, la
preţul convenit între părţi;
b) schimbul de terenuri, însoţit de
strămutarea proprietarului afectat şi de reconstrucţia
clădirilor pe terenul nou-acordat, pe cheltuiala titularului care
beneficiază de terenul eliberat, conform convenţiei încheiate între
părţi;
c) închirierea terenului pe durată
determinată, pe bază de contracte încheiate între părţi;
d) exproprierea pentru cauză de
utilitate publică, în condiţiile legii;
e) concesionarea terenurilor;
f) asocierea dintre proprietarul terenului
şi titularul de licenţă;
g) alte proceduri prevăzute de lege.
ART. 7
(1) Asupra terenurilor necesare accesului
în perimetrele de exploatare sau explorare şi oricăror alte
activităţi pe care acestea le implică se instituie în favoarea
titularului un drept de servitute legală de trecere.
(2) Exercitarea dreptului de servitute
legală de trecere, stabilit potrivit alin. (1), se face contra
plăţii unei rente anuale către proprietarii terenurilor afectate
de aceasta, pe baza convenţiei încheiate între părţi cu respectarea
prevederilor legale, în termen de 60 de zile de la comunicarea către
proprietarii de terenuri a unei notificări scrise din partea titularilor
de licenţe şi/sau permise.
(3) În cazul în care părţile nu
ajung la un acord de voinţă în termenul prevăzut la alin. (2),
stabilirea cuantumului rentei se va face de către instanţă, în
condiţiile legii.
(4) Durata servituţii legale este cea
a activităţilor miniere, iar terenurile care urmează a fi
afectate vor fi determinate, în ceea ce priveşte suprafeţele şi
proprietarii, după principiul celei mai mici atingeri posibile aduse
dreptului de proprietate.
ART. 8
(1) Accesul la terenurile afectate de
servitutea legală se stabileşte prin negocieri între titularul
activităţii miniere şi proprietarii terenurilor, cu respectarea
principiului egalităţii de tratament şi al echităţii.
(2) Orice neînţelegeri între titularii
care desfăşoară activităţi miniere şi
proprietarii terenurilor se soluţionează de către
instanţele judecătoreşti competente, potrivit legii.
Soluţionarea unor astfel de cauze se va face de către instanţele
competente în regim de urgenţă.
ART. 9
Exproprierea pentru cauză de utilitate
publică de interes naţional se face în condiţiile legii, sub
coordonarea ministerului de resort.
ART.
10
În cazul vânzării bunurilor
expropriate în condiţiile art. 6
lit. d), foştii proprietari sau, după caz, succesorii lor au drept de
preemţiune, scop în care vor fi înştiinţaţi despre
condiţiile vânzării pe cale administrativă şi prin publicitate.
ART. 11
(1) Efectuarea de activităţi
miniere pe terenurile pe care sunt amplasate monumente istorice, culturale,
religioase, situri arheologice de interes deosebit, rezervaţii naturale,
zonele de protecţie sanitară şi perimetrele de protecţie hidrogeologică
ale surselor de alimentare cu apă, precum şi instituirea dreptului de
servitute pentru activităţi miniere pe astfel de terenuri sunt strict
interzise.
(2) Excepţiile de la prevederile alin.
(1) se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, cu avizul
autorităţilor competente în domeniu şi cu stabilirea de
despăgubiri şi alte măsuri compensatorii.
ART. 12
Dreptul de proprietate asupra terenului nu
conferă dreptul de preemţiune asupra concesionării/dării în
administrare a activităţilor miniere.
CAP. 3
Regimul de punere în valoare a resurselor
minerale
ART. 13
Resursele minerale se pun în valoare prin
activităţi miniere care se concesionează persoanelor juridice
române sau străine ori se dau în administrare instituţiilor publice
de către autoritatea competentă, potrivit prezentei legi.
ART. 14
(1) Prospecţiunea se realizează
pe bază de permis neexclusiv eliberat în condiţiile legii de
autoritatea competentă pe baza primirii unei solicitări scrise,
pentru un perimetru definit prin coordonate topogeodezice. Forma şi
dimensiunile perimetrului de prospecţiune se stabilesc de către
autoritatea competentă.
(2) Permisul de prospecţiune se
eliberează pentru o durată de maximum 3 ani, fără drept de
prelungire, cu plata anticipată, în fiecare an, a taxei pe activitatea de
prospecţiune.
(3) Titularii de permise de
prospecţiune au obligaţia de a efectua un volum de lucrări cu o
valoare minimă ce se va stabili, prin negocieri cu autoritatea
competentă, la eliberarea permisului de prospecţiune, corelat cu
durata de valabilitate a permisului şi suprafaţa perimetrului de
prospecţiune.
(4) Titularul permisului de
prospecţiune prezintă autorităţii competente rapoarte
semestriale şi anuale privind lucrările executate şi valoarea
acestora, justificată prin documente. În termen de 60 de zile de la
expirarea duratei pentru care a fost emis permisul de prospecţiune,
titularul prezintă un raport final cuprinzând metodele de investigare
aplicate, lucrările executate, justificarea valorii acestora, precum
şi rezultatele obţinute.
(5) Titularul permisului de
prospecţiune care participă la concursul public de ofertă,
organizat pentru acordarea licenţei de explorare în cadrul perimetrului în
care a realizat prospecţiunea, beneficiază de un punctaj suplimentar
la evaluare, stabilit în condiţiile art. 15
alin. (8).
ART. 15
(1) Explorarea se realizează pe baza
unei licenţe exclusive acordate pentru oricare dintre resursele minerale
descoperite în perimetru, la cerere, persoanelor juridice române sau
străine interesate.
(2) Licenţa de explorare se
acordă câştigătorului unui concurs public de ofertă,
organizat de autoritatea competentă în condiţiile prezentei legi,
pentru resursele minerale stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (4).
(3) Iniţiativa concesiunii
activităţilor miniere de explorare poate aparţine
autorităţii competente sau persoanelor juridice române ori
străine interesate.
(4) Lista perimetrelor de explorare se
stabileşte de autoritatea competentă prin ordin care se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) În vederea participării la
concursul public de ofertă, persoanele juridice române sau străine
vor depune ofertele într-un termen determinat, stabilit de autoritatea
competentă prin ordinul prevăzut la alin. (4).
(6) Ofertele conţin programul de
explorare propus, actele doveditoare privind capacitatea tehnică şi
financiară a ofertantului, precum şi alte documente stabilite de
autoritatea competentă.
(7) Programul de explorare propus cuprinde
în volumul anual de explorare şi cheltuielile aferente acestuia,
obligatorii de realizat.
(8) Condiţiile de organizare şi
desfăşurare a concursului public de ofertă stabilit la alin.
(2), criteriile de selectare şi desemnare a câştigătorului,
punctajul suplimentar acordat unui titular de permis de prospecţiune,
precum şi alte aspecte vor fi stabilite de autoritatea competentă
prin norme.
ART. 16
(1) Licenţa de explorare se
acordă pentru o durată de maximum 5 ani, cu drept de prelungire
pentru cel mult 3 ani, în limitele perimetrului acordat, cu plata
anticipată, în fiecare an, a taxei pe activitatea de explorare şi
constituirea unei garanţii financiare corespunzătoare pentru
refacerea mediului, stabilită prin proiectul de refacere a mediului.
(2) Programul de explorare convenit se
execută integral, până la expirarea duratei licenţei de
explorare.
(3) Suprafaţa perimetrului,
definită prin coordonate topogeodezice, în sistemul naţional în
vigoare, în care se execută activităţi miniere de explorare este
de formă şi dimensiuni corespunzătoare formaţiunilor
şi structurilor geologice şi zăcămintelor de resurse
minerale care fac obiectul licenţei de explorare.
(4) Titularul licenţei de explorare
este obligat să prezinte autorităţii competente rapoarte
semestriale şi anuale privind activitatea desfăşurată
şi cheltuielile aferente acesteia, la date stabilite de autoritatea
competentă prin norme, şi un raport final cuprinzând metodologia
aplicată, lucrările executate, cheltuielile aferente acestora şi
rezultatele obţinute, în termen de 60 de zile de la expirarea duratei
licenţei.
(5) Titularul are dreptul să
reducă suprafaţa perimetrului de explorare, cu acordul
autorităţii competente, pe baza documentelor de etapă, furnizând
dovezi că pe suprafaţa la care renunţă au fost executate
toate lucrările necesare de refacere a mediului, cu obligativitatea
efectuării lucrărilor prevăzute pentru primul an contractual.
ART. 17
(1) La solicitarea titularului
licenţei de explorare, acesta are dreptul să obţină direct
licenţa de exploatare pentru oricare dintre resursele minerale
descoperite, în condiţiile art. 18
alin. (2) lit. a) şi ale art. 20.
(2) Titularul licenţei de explorare
are dreptul să continue, până la data intrării în vigoare a
licenţei de exploatare acordate în condiţiile art. 18 alin. (2) lit. a) şi ale art. 20, executarea activităţilor
miniere de exploatare experimentală, de conservare şi
întreţinere a lucrărilor miniere executate în perimetrul de explorare
instituit.
ART.
18
(1) Exploatarea minieră se
realizează pe baza unei licenţe exclusive, care se acordă în
condiţiile prezentei legi.
(2) Licenţa de exploatare se
acordă:
a) direct titularului licenţei de
explorare, la solicitarea acestuia, pentru oricare dintre resursele minerale
descoperite, în termen de 90 de zile de la data transmiterii către
autoritatea competentă a raportului final de explorare acceptat de
aceasta;
b) câştigătorului unui concurs
public de ofertă, organizat de autoritatea competentă în
condiţiile prezentei legi, pentru resursele minerale stabilite prin
ordinul prevăzut la art. 19 alin.
(2).
ART. 19
(1) Iniţiativa concesiunii
activităţilor miniere de exploatare în condiţiile prevăzute
la art. 18 alin. (2) lit. b) poate aparţine
autorităţii competente sau persoanelor juridice române ori
străine interesate.
(2)
Lista perimetrelor de exploatare în condiţiile art.
18 alin. (2) lit. b) se stabileşte de către autoritatea competentă
prin ordin care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) În vederea participării la
concursul public de ofertă, persoanele juridice române sau străine
vor depune ofertele într-un termen determinat, stabilit de autoritatea
competentă prin ordinul prevăzut la alin. (2).
(4) Ofertele vor conţine actele
doveditoare privind capacitatea tehnică şi financiară a
ofertantului, precum şi alte documente stabilite de autoritatea
competentă prin procedura de desfăşurare a concursului public de
ofertă.
(5) Pentru a putea fi respectate
condiţiile tehnice necesare protecţiei apelor subterane vor fi scoase
la concursul public de ofertă pentru concesionarea unor
activităţi miniere de exploatare doar perimetre pentru care s-a
obţinut în prealabil acceptul autorităţii competente în domeniul
gospodăririi apelor.
(6) Condiţiile de organizare şi
desfăşurare a concursului public de ofertă stabilit la art. 18 alin. (2) lit. b), criteriile de
selectare şi desemnare a câştigătorului, precum şi alte
aspecte se vor stabili, prin derogare de la legislaţia privind regimul
concesiunilor, de către autoritatea competentă prin norme.
ART. 20
(1) Licenţa de exploatare se
acordă prin negociere, în baza unei cereri însoţite de:
a) studiul de fezabilitate privind
valorificarea resurselor minerale şi protecţia
zăcământului, ce va cuprinde şi planul iniţial de încetare
a activităţii, întocmit în conformitate cu normele emise de
autoritatea competentă;
b) planul de dezvoltare a exploatării,
întocmit în conformitate cu instrucţiunile tehnice emise de autoritatea
competentă;
c) studiul de impact asupra mediului
şi bilanţul de mediu, după caz, întocmite în condiţiile
legii;
d) planul de refacere a mediului şi
proiectul tehnic, întocmite în conformitate cu instrucţiunile tehnice
emise de autoritatea competentă;
e) studiul de evaluare a impactului social
şi planul de atenuare a impactului social, în conformitate cu
instrucţiunile tehnice emise de autoritatea competentă în domeniul
muncii şi solidarităţii sociale împreună cu ministerul de
resort.
(2) Licenţa de exploatare se
acordă pentru maximum 20 de ani, cu drept de prelungire pe perioade
succesive de câte 5 ani.
(3) Titularul licenţei de exploatare
va plăti anual o taxă pe activitatea de exploatare şi o
redevenţă minieră, conform prezentei legi.
(4) Titularul licenţei de exploatare
constituie o garanţie financiară pentru refacerea mediului, în
conformitate cu instrucţiunile tehnice emise de autoritatea
competentă.
ART. 21
(1) Licenţa se încheie în formă
scrisă. Pentru explorare licenţa intră în vigoare la data
publicării ordinului preşedintelui autorităţii competente
de aprobare a acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I; pentru
exploatare licenţa intră în vigoare la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii Guvernului de
aprobare a acesteia.
#M4
(2) Prevederile legale existente la data
intrării în vigoare a licenţei rămân valabile pe toată
durata acesteia, cu excepţia apariţiei unor eventuale dispoziţii
legale favorabile titularului.
(3) *** Abrogat
(4) *** Abrogat
#B
ART. 22
(1) Începerea activităţilor
miniere prevăzute în licenţă se autorizează în scris de
către autoritatea competentă, în termen de până la 180 de zile
de la intrarea în vigoare a licenţei, după prezentarea de către
titular, cumulativ, a următoarelor documente:
a) dovada plăţii taxei pe
activitatea minieră;
b) dovada constituirii garanţiei
financiare pentru refacerea mediului;
c) certificatul de atestare fiscală,
din care să rezulte că titularul licenţei nu înregistrează
obligaţii restante faţă de bugetul de stat;
d) acord/autorizaţie de mediu;
e) pentru explorare - avizul
autorităţii competente pentru programul anual de lucrări; pentru
exploatare - avizul autorităţii competente pentru programul anual de
exploatare;
f) acordul proprietarului sau
administratorului terenului privind accesul la suprafeţele necesare
executării activităţii miniere prevăzute în programul anual
de exploatare.
(2) Autorizarea începerii
activităţilor miniere se face de către autoritatea
competentă, în cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor
prevăzute la alin. (1).
ART. 23
Persoanele juridice străine care au
obţinut dreptul de a efectua activităţi miniere sunt obligate
ca, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a licenţei, să
înfiinţeze şi să menţină pe toată durata
concesiunii o filială în România.
ART. 24
(1) Titularul unei licenţe poate
transfera unei alte persoane juridice drepturile dobândite şi
obligaţiile asumate numai cu aprobarea prealabilă scrisă a
autorităţii competente. Orice transfer realizat fără
aprobare scrisă este nul de drept.
(2) În vederea aprobării transferului
autoritatea competentă va avea în vedere criterii de aprobare, ce se
stabilesc prin norme.
(3) În cazul în care titularul
licenţei îşi modifică statutul prin reorganizare, vânzare sau
orice alte motive, licenţa, aşa cum a fost negociată, va fi
acordată prin act adiţional succesorilor legali ai titularului, în
baza contractului dintre părţi sau a hotărârii
judecătoreşti, prezentată autorităţii competente.
(4) Licenţa de dare în administrare nu
este transferabilă.
ART. 25
În limitele unui perimetru de
explorare/exploatare, autoritatea competentă poate acorda, în
condiţiile legii, unor persoane juridice, altele decât titularul
licenţei, dreptul de explorare şi/sau exploatare pentru alte resurse
minerale, cu acordul titularului.
ART. 26
Dreptul obţinut prin concesiune, drept
distinct de cel de proprietate asupra terenurilor, nu poate fi în nici un fel
transmis de către titular în beneficiul unei alte persoane juridice decât
în condiţiile art. 24.
ART. 27
Titularul licenţei de
explorare/exploatare poate contracta împrumuturi bancare în vederea
executării activităţilor miniere, cu certificarea
existenţei concesiunii de către autoritatea competentă.
ART. 28
(1) Rocile utilizabile în construcţii
şi acumulările de turbă pot fi extrase de către persoane
fizice sau juridice în cantităţi determinate, pe termen de până
la un an şi pe bază de permis de exploatare emis de autoritatea
competentă. Permisul se eliberează primului solicitant.
(2) Pentru exploatările de nisipuri
şi pietrişuri din albiile minore ale râurilor permisele de exploatare
se eliberează după obţinerea avizelor prevăzute de
legislaţia în vigoare în domeniul gospodăririi apelor.
(3) Pentru obţinerea permisului de
exploatare solicitanţii sunt obligaţi la constituirea garanţiei
financiare pentru refacerea mediului, precum şi la plata taxei pe
activitatea de exploatare şi a redevenţei miniere, în condiţiile
legii. Constituirea garanţiei financiare pentru refacerea mediului şi
plata taxei se vor face la data eliberării permisului, iar plata
redevenţei miniere se realizează în condiţiile art. 45, etapizat, pe durata
valabilităţii permisului de exploatare.
#M2
(4) La depunerea documentelor pentru
obţinerea sau reînnoirea licenţelor/permiselor de exploatare,
solicitanţii vor prezenta un acord de reabilitare încheiat cu
autorităţile administraţiei publice locale pentru cazurile în
care transportul rutier al resurselor minerale afectează infrastructura
rutieră şi clădirile adiacente din localităţile urbane
sau rurale respective.
#B
ART. 29
(1) Rocile utilizabile în construcţii,
turba şi apele minerale, situate pe suprafeţe de teren aflate în
proprietatea persoanelor fizice, pot fi folosite de către proprietarul
suprafeţei numai dacă nu fac obiectul unei concesiuni existente
şi numai pentru nevoile proprii, fără drept de comercializare.
Folosirea este scutită de la plata taxelor şi a redevenţelor
legale, cu condiţia încunoştinţării autorităţii
competente prin organele sale teritoriale.
(2) De prevederile alin. (1)
beneficiază şi căminele de copii şi casele de bătrâni
situate pe suprafeţe de teren aflate în proprietatea lor.
ART. 30
(1) Recuperarea aurului din aluviuni,
realizată în afara concesiunilor, se face de către persoane fizice
şi juridice, în baza unui permis de exploatare eliberat de autoritatea
competentă.
(2) Persoanele fizice şi juridice
autorizate pentru activitatea de recuperare a aurului din aluviuni sunt
obligate la plata taxelor şi a redevenţelor prevăzute de lege.
ART. 31
Concesiunea minieră sau darea în
administrare minieră încetează:
a) prin expirarea duratei pentru care a
fost acordată;
b) prin renunţarea de către
titularul licenţei, în condiţiile stabilite la art. 32;
c) prin revocarea licenţei/permisului
de către autoritatea competentă, conform prevederilor art. 34 şi 35;
d) la cererea titularului, în caz de
survenire a unor evenimente care constituie cauze de forţă
majoră şi care determină imposibilitatea obiectivă şi
definitivă de îndeplinire a unor obligaţii şi/sau de realizare a
unor drepturi ale titularului, prevăzute în licenţă şi care
sunt esenţiale pentru realizarea activităţii miniere;
e) prin epuizarea rezervelor exploatabile,
numai în cazul concesiunii/dării în administrare a activităţilor
miniere de exploatare.
ART. 32
(1) Titularul licenţei/permisului
poate renunţa la acesta/aceasta dacă la data notificării
renunţării către autoritatea competentă îndeplineşte
cumulativ următoarele condiţii:
a) pune la dispoziţie
autorităţii competente documentaţia privind activitatea
desfăşurată până la data notificării renunţării,
precum şi rezultatele acesteia;
b) pune la dispoziţie
autorităţii competente suma reprezentând contravaloarea
lucrărilor prevăzute în programul de lucrări de
prospecţiune/explorare prevăzut prin permisul de
prospecţiune/licenţa de explorare, scadentă la data
notificării renunţării şi neexecutate din motive imputabile
titularului. Sumele rezultate se fac venit la bugetul de stat;
c) pune la dispoziţie
autorităţii competente documentul de atestare a execuţiei
lucrărilor de refacere a mediului deteriorat ca urmare a
activităţilor miniere desfăşurate până la momentul
renunţării, emis de autoritatea competentă în domeniul mediului;
d) pune la dispoziţie
autorităţii competente suma reprezentând contravaloarea
lucrărilor de conservare/închidere neexecutate, aferente
activităţilor miniere desfăşurate până la momentul
renunţării, şi a programului de monitorizare a factorilor de
mediu postînchidere, prevăzute în planul de încetare a
activităţii.
(2) Autoritatea competentă
verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1), în
termen de 60 de zile de la data notificării renunţării la
licenţă/permis.
(3) În termenul de 60 de zile prevăzut
la alin. (2), concesiunea/administrarea încetează dacă autoritatea
competentă nu a comunicat refuzul său, aceasta fiind obligată
să emită decizia de încetare a administrării sau a concesiunii,
cu efect de la data împlinirii termenului.
(4) În cazul în care autoritatea
competentă refuză să emită decizia de încetare a
administrării sau a concesiunii pe motiv de renunţare, partea
interesată se poate adresa, în termen de 30 de zile de la comunicare,
instanţei de contencios administrativ competente, care judecă
litigiul şi hotărăşte, potrivit legii. Hotărârea instanţei
de contencios administrativ este definitivă şi irevocabilă.
Procedura prealabilă nu este obligatorie.
(5) Hotărârea instanţei de
contencios administrativ se duce la îndeplinire de către autoritatea
competentă în termen de 15 zile, sub sancţiunea unei amenzi de 500
lei pe zi de întârziere. Amenzile se fac venit la bugetul de stat. Sunt
aplicabile şi prevederile legii penale privind neexecutarea
hotărârilor judecătoreşti.
ART. 33
(1) Autoritatea competentă
suspendă licenţa/permisul când constată că:
a) titularul nu respectă hotărârea
unei instanţe judecătoreşti privind litigiile apărute în
executarea activităţilor miniere;
b) titularul este supus procedurii
reorganizării judiciare şi/sau a falimentului;
c) titularului i s-au suspendat acordul
şi/sau autorizaţia privind protecţia mediului şi/sau cea de
protecţie a muncii;
d) titularul periclitează, prin modul
de executare a activităţilor miniere, posibilitatea exploatării
viitoare a zăcământului, încalcă normele privind protecţia
şi exploatarea în siguranţă a zăcămintelor;
e) titularul aduce grave
încălcări privind sănătatea şi siguranţa muncii,
constatate de autorităţile competente în domeniu.
(2) Suspendarea licenţei/permisului
pentru oricare dintre motivele prevăzute la alin. (1) produce efect asupra
titularului de la data comunicării făcute de autoritatea
competentă până la dispariţia cauzei care a determinat
suspendarea, pentru o perioadă de maximum un an.
ART. 34
Autoritatea competentă anulează
licenţa/permisul titularului sancţionat contravenţional, în
termen de 30 de zile de la primirea notificării, când constată
că:
a) titularul nu îşi îndeplineşte
obligaţiile asumate cu privire la autorizarea şi termenul privind
începerea activităţilor miniere;
b) titularul continuă sistarea
lucrărilor pe o perioadă mai mare de 60 de zile fără
acordul autorităţii competente;
c) titularul utilizează metode şi
tehnologii de exploatare, altele decât cele prevăzute în planul de
dezvoltare, fără acordul autorităţii competente;
d)
titularul execută activităţi miniere cu încălcarea
prevederilor art. 22 alin. (1) lit. e);
e) titularului i s-au anulat acordul
şi/sau autorizaţia privind protecţia mediului şi/sau cea de
protecţie a muncii;
f) titularul furnizează, cu bună
ştiinţă, autorităţii competente date şi
informaţii false cu privire la activităţile sale miniere sau
încalcă clauzele de confidenţialitate prevăzute în
licenţă;
g) titularul nu achită în termen de 6
luni de la data exigibilităţii taxele şi redevenţele
miniere datorate statului;
h) titularul nu îndeplineşte
condiţiile şi nu respectă termenul prevăzute la art. 33 alin. (2) privind suspendarea
licenţei/permisului.
ART. 35
(1) În termen de 30 de zile de la data notificării
prevăzute la art. 33 alin. (2),
titularul poate cere instanţei de contencios administrativ revocarea
măsurii de suspendare/anulare a licenţei/permisului.
(2) La cererea titularului şi cu
audierea autorităţii competente care a dispus măsurile
prevăzute la alin. (1), instanţa poate dispune suspendarea
măsurii luate până la rămânerea definitivă a hotărârii
judecătoreşti prin care instanţa se pronunţă asupra
legalităţii şi temeiniciei suspendării/anulării.
(3) Dispoziţiile procedurale
prevăzute la art. 32 alin. (4)
şi (5) se aplică în mod corespunzător.
ART. 36
(1) În cazul în care survine un eveniment
dintre cele prevăzute la art. 31
lit. d), titularul notifică autorităţii competente situaţia
în termen de 5 zile de la producerea evenimentului, cu prezentarea documentelor
certificând forţa majoră în 15 zile de la producerea lui, eliberate
de instituţia legal abilitată în acest scop. Încetarea concesiunii
sau a administrării produce efect după 30 de zile de la data
notificării cauzei de forţă majoră.
(2) Dacă, în limita termenului de 30
de zile prevăzut la alin. (1), autoritatea competentă notifică
titularului licenţei refuzul său de a accepta evenimentul invocat de
titular ca fiind o cauză de forţă majoră, provocând
imposibilitatea definitivă a iniţierii sau a continuării
executării activităţilor miniere, neimputabilă acestuia,
titularul licenţei poate cere instanţei de contencios administrativ
pronunţarea anulării unilaterale a licenţei pentru caz de
forţă majoră, fără obligarea la plata de
daune-interese.
(3) În caz de pronunţare a
anulării licenţei, după rămânerea irevocabilă a
hotărârii judecătoreşti, autoritatea competentă va emite
decizia de încetare a concesiunii sau a administrării.
(4) Dispoziţiile procedurale
prevăzute la art. 32 alin. (4)
şi (5) se aplică în mod corespunzător.
ART. 37
(1) Decizia de încetare a concesiunii sau a
administrării acordate prin licenţă se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, cu menţiunea datei la care produce efect,
şi se înscrie în Cartea minieră de către autoritatea
competentă.
(2) În termen de 3 luni de la încetarea
concesiunii sau a administrării pentru oricare dintre cauzele
prevăzute la art. 31 lit. a) - d),
anexele tehnice şi dependinţele a căror demontare poate
periclita securitatea lucrărilor trec în proprietatea statului,
fără nici o indemnizaţie şi libere de orice sarcini,
indiferent de natura acestora.
(3) Concesionarii sau administratorii
răspund material şi financiar până la refacerea tuturor factorilor
de mediu afectaţi de activităţile miniere, în conformitate cu
planul de refacere a mediului aprobat de autoritatea competentă.
(4) În termen de maximum 3 luni de la
încetarea concesiunii sau a administrării, autoritatea competentă va
stabili măsurile ce urmează a fi luate cu privire la perimetrul de
explorare/exploatare şi la dotările aferente acestuia.
(5) Titularul licenţei rămâne
ţinut, potrivit regulilor răspunderii civile extracontractuale, la
repararea prejudiciilor cauzate altor persoane fizice sau juridice din culpa sa
prin activităţile miniere efectuate până la data expirării
ori renunţării, chiar dacă asemenea prejudicii sunt constatate
după încetarea concesiunii sau a administrării.
CAP. 4
Drepturile şi obligaţiile
titularului
ART. 38
Titularul licenţei/permisului are
următoarele drepturi:
a) să aibă acces, în
condiţiile legii, la terenurile necesare desfăşurării
activităţilor miniere în limitele perimetrului prevăzut în
licenţă/permis;
b) să execute toate activităţile
miniere prevăzute în licenţă/permis, în limitele perimetrului
acordat;
c) să dispună asupra
cantităţilor de produse miniere realizate;
d) să folosească, cu respectarea
prevederilor legale din domeniul gospodăririi apelor şi al
protecţiei mediului, surse de apă de suprafaţă sau
subterane necesare desfăşurării activităţilor miniere;
e) să se asocieze cu alte persoane
juridice în vederea executării activităţilor miniere
prevăzute în licenţă, cu aprobarea prealabilă a
autorităţii competente. Responsabilitatea îndeplinirii
obligaţiilor din licenţă revine în exclusivitate asociatului
care are calitatea de titular de licenţă. În vederea emiterii
aprobării asocierii autoritatea competentă va avea în vedere cel
puţin următoarele elemente: capacitatea tehnică şi
financiară a celui cu care se încheie asocierea, obiectul asocierii, modul
de delimitare a drepturilor şi obligaţiilor asociaţilor.
Companiile şi societăţile naţionale care execută activităţi
miniere vor obţine aprobarea autorităţii competente numai cu
acordul prealabil al ministerului de resort;
f) să obţină de la
autoritatea competentă, în condiţiile legii, datele şi
informaţiile necesare desfăşurării activităţilor
sale miniere, să deţină şi să utilizeze aceste date
şi informaţii, precum şi pe cele obţinute din
activităţile proprii, pe durata valabilităţii
licenţei/permisului;
g) să întrerupă activitatea pe o
perioadă ce depăşeşte 60 de zile, cu acordul prealabil al
autorităţii competente;
h) să construiască drumuri,
poduri, căi ferate, reţele electrice, precum şi alte
utilităţi de infrastructură necesare activităţilor
miniere, în condiţiile legii.
ART.
39
(1)
Titularul licenţei/permisului are următoarele obligaţii:
a) să
respecte prevederile prezentei legi, ale normelor şi instrucţiunilor
emise în aplicarea acesteia şi prevederile licenţei/permisului;
b) să
elaboreze, pe baza licenţei/permisului, înaintea începerii şi pe
parcursul activităţilor miniere, documentaţii tehnice şi
economice pentru realizarea acestora, documentaţii în vederea
obţinerii acordului/autorizaţiei de mediu conform legislaţiei de
mediu în vigoare, potrivit art. 22
alin. (1)
lit. d), şi să le supună avizării autorităţii
competente, conform art. 14 - 20, 28 şi 30.
În cazul agenţilor economici aflaţi sub autoritatea ministerului de
resort este necesar avizul prealabil al acestuia;
c) să înceapă
activităţile miniere în termen de cel mult 210 zile de la intrarea în
vigoare a licenţei;
d) să obţină, să
întocmească, să ţină la zi şi să transmită
autorităţii competente, la termenele fixate, datele,
informaţiile şi documentele prevăzute în
licenţă/permis, referitoare la activităţile miniere
executate, precum şi rezultatele obţinute, pentru a fi înregistrate
în Cartea minieră şi în Cadastrul extractiv. În cazul minereurilor
radioactive, aceste date se vor transmite şi autorităţii
competente în domeniu, conform prevederilor legale;
e) să informeze autoritatea
competentă cu privire la actele de control efectuate de
autorităţile locale de protecţie a mediului şi de
protecţie a muncii;
f) să păstreze
confidenţialitatea asupra datelor şi informaţiilor
obţinute, în condiţiile legii, de la autoritatea competentă
şi ministerul de resort, precum şi din activitatea proprie şi
să le difuzeze numai în condiţiile prevăzute în
licenţă;
g) să actualizeze periodic planul de
încetare a activităţii şi să îl supună aprobării
autorităţii competente;
h) să recupereze şi să
protejeze asociaţiile naturale de minerale cu valoare estetică
şi ştiinţifică, denumite flori de mină, întâlnite în
lucrările miniere executate, şi să informeze autoritatea
competentă;
i) în cazul încetării
concesionării prin oricare dintre modurile prevăzute la art. 31, să procedeze la predarea
către autoritatea competentă a perimetrului instituit, în
condiţiile prevăzute la art. 37
alin. (2) şi (5);
j) să îndeplinească în termenele
stabilite măsurile dispuse în scris de către autoritatea
competentă, în exercitarea atribuţiilor ce îi revin, potrivit legii;
k) să execute şi să
finalizeze lucrările de refacere a mediului în perimetrele afectate de
activităţile miniere;
l) să efectueze la zi
măsurătorile topografice necesare şi să completeze
planurile de situaţie a tuturor lucrărilor executate pe parcursul
derulării activităţilor miniere, în conformitate cu Regulamentul
de topografie minieră;
m) să nu transporte, să nu
folosească, să nu manipuleze şi să nu depoziteze în
lucrările executate deşeuri şi substanţe periculoase
şi/sau toxice, radioactive sau orice alte substanţe poluante, decât
cu respectarea prevederilor legale;
n) să obţină avizul
autorităţilor portuare şi al autorităţilor publice
competente în domeniul transporturilor şi gospodăririi apelor pentru
efectuarea activităţilor miniere în zona căilor navigabile;
o) să organizeze, pe lângă
intrările în mină prin care se face accesul personalului, precum
şi în subteran, servicii medicale de prim ajutor, dotate cu personal,
aparatură, instrumentar de specialitate şi materiale, conform
normelor emise de autoritatea competentă în domeniul
sănătăţii;
p) la încetarea concesiunii, să
execute lucrările de conservare şi/sau închidere a minei/carierei,
conform planului de încetare a activităţii, inclusiv monitorizarea
factorilor de mediu postînchidere;
q) să suporte cheltuielile aferente
transferului de tehnologie şi perfecţionării profesionale,
prevăzute în licenţă. Sumele respective vor fi virate într-un
cont separat al autorităţii competente, deschis în acest scop, şi
vor fi evidenţiate ca atare;
r) să pregătească şi
să finanţeze implementarea măsurilor cuprinse în planul de
atenuare a impactului social;
s) să menţină pe toată
perioada exploatării garanţia financiară pentru refacerea
mediului;
t) să achite taxele privind
activitatea minieră şi redevenţa minieră în termenele
stabilite de prezenta lege.
(2) În cazul în care titularul
licenţei este o companie sau o societate naţională minieră,
aceasta are şi următoarele obligaţii faţă de
ministerul de resort:
a) să fundamenteze şi să
transmită anual, la termenele stabilite, volumele de finanţare
necesare realizării lucrărilor prevăzute în licenţă;
b) să transmită informaţiile
solicitate referitoare la producţia şi investiţiile realizate,
precum şi la modul de utilizare a fondurilor acordate de la bugetul de
stat;
c) să transmită
autorităţii competente datele şi documentele prevăzute la
lit. a) şi b), aprobate de ministerul de resort, pentru a fi înregistrate
în Cartea minieră şi în Cadastrul extractiv;
d) să execute, în cazul privatizării,
lucrările de conservare/închidere a minelor/carierelor şi de refacere
a mediului pe suprafeţele afectate până la momentul
privatizării.
CAP. 5
Autorizaţii
ART. 40
Procedurile pentru obţinerea
autorizaţiilor, acordurilor şi/sau avizelor de mediu şi de
protecţia muncii, necesare pentru desfăşurarea
activităţilor miniere, vor fi coordonate de fiecare autoritate,
conform competenţelor şi reglementărilor stabilite prin
legislaţia în vigoare.
ART. 41
(1) Autoritatea competentă va informa
în scris, în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a
licenţelor de exploatare, consiliile judeţene, consiliile locale
şi prefecturile judeţene în raza cărora se află perimetrele
concesionate despre activităţile miniere şi perimetrele concesionate
prin aceste licenţe.
(2) În termen de 90 de zile de la primirea
informării prevăzute la alin. (1), consiliile judeţene şi
consiliile locale vor modifica şi/sau vor actualiza planurile de amenajare
a teritoriului şi planurile urbanistice generale existente, pentru a
permite executarea tuturor operaţiunilor necesare
desfăşurării activităţilor miniere concesionate.
ART. 42
(1) Autorizaţiile, acordurile şi
alte aprobări şi avize necesare activităţilor de
construcţii-montaj de mine şi altor activităţi de
construcţii necesare în vederea începerii şi
desfăşurării activităţilor miniere se vor emite, de
regulă, pentru ansamblul acestor construcţii şi nu separat
pentru fiecare construcţie, conform solicitării titularilor de
licenţe.
(2) Autorizaţiile, acordurile şi
alte aprobări şi avize necesare activităţilor de
construcţii-montaj de mine şi altor activităţi de
construcţii necesare în vederea începerii şi
desfăşurării de activităţi miniere pot impune
condiţii privind parametrii şi caracteristicile de funcţionare a
construcţiilor şi instalaţiilor respective.
ART. 43
(1) Autorizaţiile, acordurile şi
celelalte aprobări şi avize de funcţionare necesare
desfăşurării de activităţi miniere sunt valabile pe
toată durata permiselor şi a licenţelor în baza cărora se
desfăşoară aceste activităţi. În cazul
modificării condiţiilor avute în vedere la emiterea
autorizaţiilor, acordurilor şi a celorlalte avize şi
aprobări necesare desfăşurării de activităţi
miniere, titularii acestor activităţi trebuie să solicite
emiterea de noi autorizaţii, acorduri, avize şi aprobări.
(2) Autorizaţiile, acordurile şi
alte aprobări şi avize de funcţionare necesare
desfăşurării activităţilor miniere se emit pentru
ansamblul operaţiunilor necesare activităţilor miniere sau
separat pentru fiecare operaţiune ori categorie de operaţiuni,
conform solicitării titularilor de licenţe.
(3) Respectarea condiţiilor impuse
prin autorizaţiile, acordurile şi alte aprobări şi avize
emise pentru activităţile de construcţii-montaj de mine şi
alte construcţii necesare în vederea începerii şi
desfăşurării de activităţi miniere, conform art. 42 alin. (2), şi respectarea
condiţiilor prevăzute de lege în privinţa
desfăşurării de activităţi miniere se
monitorizează de către titularii de licenţe şi se
verifică de către autorităţile competente în domeniu, pe
perioada probelor tehnologice, care nu poate să depăşească
6 luni de la terminarea operaţiunilor de construcţii-montaj.
(4) Dacă se constată respectarea
condiţiilor în conformitate cu prevederile alin. (3), autorizaţiile,
acordurile şi alte aprobări şi avize de funcţionare
necesare desfăşurării de activităţi miniere se emit în
termen de maximum 10 zile de la finalizarea probelor tehnologice, numai
dacă legislaţia în vigoare nu prevede altfel.
CAP. 6
Taxe, redevenţe miniere şi tarife
ART. 44
(1) Titularii licenţelor/permiselor
sunt obligaţi la plata către bugetul de stat a unei taxe pentru
activitatea de prospecţiune, explorare şi exploatare a resurselor
minerale, precum şi a unei redevenţe miniere.
#M3
(2) Taxa anuală pentru activitatea de
prospecţiune se stabileşte la 250 lei/km^2.
(3) Taxa anuală pentru activitatea de
explorare se stabileşte la 1.000 lei/km^2; aceasta se dublează
după 2 ani şi devine de 5 ori mai mare după 4 ani.
(4) Taxa anuală pentru activitatea de
exploatare se stabileşte la 25.000 lei/km^2.
#B
(5) Valoarea
taxelor prevăzute la alin. (2) - (4) va fi reactualizată anual, la
propunerea autorităţii competente, prin hotărâre a Guvernului,
în funcţie de rata inflaţiei.
(6) Taxele prevăzute
la alin. (2) - (4) se datorează anual şi se plătesc anticipat
pentru anul viitor, până la data de 31 decembrie a anului în curs.
#M4
ART. 45
(1) Redevenţa minieră
cuvenită bugetului de stat se stabileşte, la încheierea licenţei
ori la eliberarea permisului de exploatare, după cum urmează:
a) o cotă procentuală de 4% din
valoarea producţiei miniere pentru cărbuni, minereuri feroase,
neferoase, de aluminiu şi roci aluminifere, de metale nobile, radioactive,
pământuri rare şi disperse, pietre preţioase şi
semipreţioase, produse reziduale miniere, roci bituminoase, ape minerale
terapeutice, ape termominerale, ape geotermale şi gazele care le
însoţesc, gaze necombustibile, nămoluri şi turbe terapeutice;
b) echivalentul în lei a 0,70 euro, pe
unitatea de producţie minieră, pentru substanţe nemetalifere;
c) echivalentul în lei a 0,35 euro, pe
unitatea de producţie minieră, pentru roci magmatice, roci
metamorfice, calcare industriale şi de construcţii, dolomită,
gresie şi tufuri industriale;
d) echivalentul în lei a 0,40 euro, pe
unitatea de producţie minieră, pentru argile, marne, loess, nisip
şi pietriş, nisip şi roci caolinoase;
e) echivalentul în lei a 0,55 euro, pe
unitatea de producţie minieră, pentru alabastru industrial,
piatră ponce, sienite nefelinice, gips, cretă, nisip silicios,
bentonită, nisip caolinos, ardezie şi diatomită;
f) echivalentul în lei a 2,0 euro, pe
unitatea de producţie minieră, pentru bazalt ornamental, dacit
ornamental, andezit ornamental, riolit ornamental, granit ornamental şi
granodiorit ornamental;
g) echivalentul în lei a 2,50 euro, pe
unitatea de producţie minieră, pentru alabastru ornamental, aragonit
ornamental şi siliconite ornamentale;
h) echivalentul în lei a 3,0 euro, pe
unitatea de producţie minieră, pentru marmură, calcar
ornamental, gresie ornamentală, travertin şi tufuri ornamentale;
i) echivalentul în lei a 0,80 euro, pe
unitatea de producţie minieră, pentru săruri haloide.
(1^1) Redevenţele miniere
prevăzute la alin. (1) se achită la cursul de schimb oficial lei/euro
stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent,
publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2) Redevenţa minieră
cuvenită bugetului de stat pentru ape minerale naturale se stabileşte
la sursă, în echivalentul în lei a 4 euro/1.000 litri, la cursul
Băncii Naţionale a României de la data plăţii.
#M3
(3) *** Abrogat
#B
(4) Redevenţa minieră este
datorată din ziua începerii realizării producţiei şi este
plătibilă trimestrial, cu scadenţă până la data de 20
a primei luni a trimestrului următor.
ART. 46
Titularii au obligaţia de a transmite
autorităţii competente datele şi informaţiile necesare
pentru a calcula redevenţa minieră cuvenită conform legii.
ART. 47
(1) Verificarea exactităţii
datelor şi a informaţiilor pe baza cărora se calculează
taxa pentru activitatea minieră şi redevenţa minieră se
face de către autoritatea competentă, precum şi de către
organele administraţiei publice cu atribuţii în domeniul controlului
financiar.
(2) Pentru neplata în termen a taxelor
pentru activitatea minieră şi/sau a redevenţei miniere se
datorează majorări de întârziere şi penalităţi de
întârziere, conform legislaţiei fiscale în vigoare.
ART. 48
(1) Pentru actele eliberate în exercitarea
atribuţiilor sale: avize, permise de prospecţiune şi exploatare,
licenţe de explorare şi exploatare, documente de înregistrare a
rezervelor, decizii de încetare a activităţii miniere, aprobări
de asociere, de transfer al licenţei, acte adiţionale la
licenţe, atestate, autorizări sau alte asemenea acte, precum şi
pentru consultarea şi utilizarea unor documente şi informaţii
referitoare la resursele minerale şi a Cărţii miniere, autoritatea
competentă percepe tarife stabilite prin ordin al preşedintelui
autorităţii competente, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(2)
Veniturile extrabugetare realizate conform alin. (1) de autoritatea
competentă sunt utilizate pentru finanţarea cheltuielilor pentru
alcătuirea pachetelor de date şi lansarea apelurilor publice de
oferte, organizarea rundelor de prezentare a condiţiilor de participare la
oferta publică, ţinerea licitaţiilor şi elaborarea de
studii, expertizări şi consultanţă tehnică şi
alte cheltuieli materiale, dotări, precum şi pentru acordarea de
stimulente personalului.
(3)
Veniturile rămase neutilizate la sfârşitul anului bugetar se preiau
ca venituri în anul următor, la dispoziţia autorităţii
competente.
(4) Categoriile de cheltuieli care se
finanţează din venituri extrabugetare aprobate prin legea bugetului
de stat şi modul de acordare a stimulentelor se stabilesc prin ordin al
preşedintelui autorităţii competente.
ART. 49
Plata taxelor, tarifelor şi a
redevenţelor prevăzute în prezenta lege nu îl scuteşte pe
titularul licenţei/permisului de plata obligaţiilor bugetare datorate
conform legislaţiei fiscale în vigoare.
#M1
ART. 50
*** Abrogat
#B
CAP. 7
Închiderea minelor
ART. 51
(1)
Activitatea minieră de exploatare a unui zăcământ încetează
când:
a) resursele minerale exploatabile s-au
epuizat;
b) continuarea exploatării a devenit
imposibilă datorită unor cauze naturale - inundaţii,
surpări, alunecări de teren - sau provocate - focuri endogene,
explozii de gaze -, ale căror efecte nu pot fi înlăturate prin
intervenţii tehnice, în condiţii economice;
c)
exploatarea a devenit nerentabilă economic.
(2) Când una dintre
cauzele enumerate la alin. (1) este constatată, titularul licenţei
supune autorităţii competente avizarea încetării
exploatării.
(3) Autoritatea competentă
avizează închiderea definitivă sau temporară a
activităţii de exploatare pe baza planului de încetare a
activităţii. Pentru perimetrele concesionate companiilor şi
societăţilor naţionale miniere închiderea va fi aprobată în
prealabil de ministerul de resort.
ART. 52
(1) Iniţiativa de încetare a
activităţii unei mine sau cariere aparţine titularului
licenţei de exploatare, care prezintă autorităţii
competente o cerere însoţită de planul de încetare a
activităţii actualizat, cuprinzând:
a) motivaţia încetării
activităţii, bazată pe o documentaţie
tehnico-economică;
b) programul tehnic de dezafectare sau
conservare a exploatării, ce va include şi programul de monitorizare
a factorilor de mediu postînchidere. În cazul companiilor şi
societăţilor naţionale miniere, programul va fi aprobat în
prealabil de ministerul de resort;
c) programul de protecţie socială
a personalului, prin redistribuire şi/sau reconversie profesională,
despăgubiri financiare şi/sau măsuri de dezvoltare
regională pentru crearea de noi locuri de muncă, întocmit conform
legii, după consultarea cu grupurile afectate, şi aprobat de
autoritatea competentă în domeniul protecţiei sociale. În cazul
companiilor şi societăţilor naţionale miniere, acesta este
aprobat în prealabil şi de ministerul de resort;
d) autorizaţia de gospodărire a
apelor şi autorizaţia de mediu pentru închiderea minei sau a carierei
respective;
e) procedura de dezafectare şi de
eliberare a terenului.
(2) Activitatea minieră încetează
prin decizia autorităţii competente, după analiza şi
acceptarea de către autoritatea competentă şi ministerul de
resort, după caz, a planului de încetare a activităţii şi
după punerea lui în aplicare. Decizia de conservare/închidere a minei sau
a carierei aparţinând companiilor şi societăţilor
naţionale miniere va fi aprobată de Guvern, conservarea/închiderea
urmând a fi finanţată şi din fonduri bugetare.
(3) Închiderea minelor şi refacerea
mediului în cazul minelor sau carierelor, al lucrărilor de explorare
oprite înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi şi care nu fac
obiectul unei licenţe se vor face cu acordul autorităţii
competente, de către ministerul de resort, prin direcţiile de
specialitate, cu fonduri bugetare.
(4) Perimetrele miniere cu activitate de
exploatare temporar închisă, avizată conform art. 51 alin. (3), pot fi date în
concesiune/administrare altui titular după oprirea activităţii.
În acest scop autoritatea competentă va organiza concurs public de
ofertă.
ART. 53
(1) Responsabilitatea urmăririi
obligaţiilor rezultate din planul de încetare a activităţii
minei sau a carierei aparţine autorităţii competente. Pentru
companiile şi societăţile naţionale miniere această
urmărire se va face împreună cu ministerul de resort.
(2) În timpul implementării planului
de încetare a activităţii minei sau a carierei titularul trebuie
să îndeplinească condiţiile impuse de autorităţile legale
care au acordat avize.
(3) Punerea în aplicare a programului de
monitorizare a factorilor de mediu postînchidere se va face de către
titular, cu fonduri proprii. Pentru companiile şi societăţile
naţionale miniere monitorizarea factorilor de mediu postînchidere se va
face de către ministerul de resort, prin direcţiile de specialitate,
cu fonduri bugetare.
CAP. 8
Autoritatea competentă
ART. 54
Autoritatea competentă abilitată
pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei legi este Agenţia
Naţională pentru Resurse Minerale, organizată ca instituţie
publică de interes naţional, cu personalitate juridică,
ordonator principal de credite, în subordinea Guvernului.
ART. 55
(1) Agenţia Naţională pentru
Resurse Minerale are următoarele atribuţii principale:
a) gestionează resursele minerale
şi fondul geologic naţional, proprietate publică a statului;
b) stabileşte clauzele şi
condiţiile licenţelor/permiselor, acordă şi emite
licenţele/permisele prevăzute de lege şi reglementează derularea
activităţilor miniere prin norme şi instrucţiuni tehnice
privind derularea activităţilor miniere, emise în aplicarea prezentei
legi;
c) primeşte, verifică şi
înregistrează datele şi informaţiile privind resursele şi
rezervele minerale şi organizează fondul geologic naţional;
constituie fondul naţional de resurse/rezerve minerale. Datele oficiale cu
privire la resursele/rezervele minerale sunt cele înscrise în fondul
naţional;
d) stabileşte tarifele prevăzute
la art. 48 alin. (1), în condiţiile
legii;
e) urmăreşte şi
verifică producţia de resurse minerale pentru calcularea
redevenţelor;
f) urmăreşte aplicarea
măsurilor stabilite pentru protecţia suprafeţei şi a
subsolului, în cursul şi după terminarea activităţilor
miniere, în conformitate cu prevederile legale;
g) controlează respectarea de
către titular a prevederilor din licenţă/permis, precum şi
a celor din normele şi instrucţiunile din domeniu şi dispune
măsuri pentru impunerea acestora;
h) avizează documentaţiile
privind executarea activităţilor miniere, precum şi
documentaţiile de încetare a activităţilor miniere, numai cu
prevederea şi aprobarea, conform legii, a măsurilor de protecţie
a mediului şi de reconstrucţie ecologică;
i) instituie perimetre de protecţie
hidrogeologică pentru zăcămintele de ape subterane minerale
naturale, geotermale şi termominerale, de nămoluri şi de turbe
terapeutice şi avizează instituirea perimetrelor de protecţie
sanitară;
j) în exercitarea activităţii de
control, colaborează cu autorităţile teritoriale de
gospodărire a apelor, de protecţie a mediului şi de
protecţie a muncii;
k) dispune suspendarea
activităţilor miniere executate în afara perimetrului instituit, a
celor fără documentaţii tehnice aprobate, precum şi a celor
care prin modul de desfăşurare pot conduce la pierderi nejustificate
de rezerve ori la degradarea zăcămintelor, până la
înlăturarea cauzelor care le-au produs;
l) elaborează normele şi
instrucţiunile tehnice pentru aplicarea prezentei legi, cu asistenţa
ministerelor interesate;
m) elaborează şi ţine la zi
Cartea minieră şi Cadastrul extractiv, după cum este
prevăzut în normele de aplicare a prezentei legi. Actele juridice şi
documentele neînregistrate în Cartea minieră şi în Cadastrul
extractiv nu sunt opozabile terţilor;
n)
constată şi notifică nerespectarea prevederilor prezentei legi;
o) elaborează
proiecte de legi şi proiecte de hotărâri ale Guvernului pentru
activităţile miniere.
(2) Funcţionarea şi organizarea
Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale se stabilesc prin
hotărâre a Guvernului.
CAP. 9
Responsabilităţile ministerului
de resort
ART. 56
Ministerul de resort asigură
desfăşurarea activităţilor miniere conform prezentei legi,
astfel:
a) elaborează strategii şi
politici în domeniul resurselor minerale, care se supun aprobării
Guvernului; urmăreşte şi participă la realizarea acestora,
în conformitate cu competenţele proprii. Strategiile şi politicile
elaborate se aplică participanţilor la activităţi miniere
numai în sens favorabil;
b) evaluează şi aprobă
bugetul pentru realizarea producţiei de resurse minerale la companiile
şi societăţile naţionale miniere, conform art. 39 alin. (2);
c) elaborează programe în aplicarea
strategiilor şi politicilor prevăzute la lit. a), precum şi a
bugetului prevăzut la lit. b), inclusiv programe de prospecţiune care
se realizează cu fonduri alocate de la bugetul de stat;
d) este ordonator principal de credite
pentru alocaţiile bugetare pentru retehnologizare-dezvoltare, programe de
prospecţiune, după cum sunt prevăzute în planul anual geologic
elaborat conform lit. c), cercetare tehnologică, protecţia şi
refacerea mediului, restructurare, conservarea/închiderea minelor sau a
carierelor, conform lit. k), măsurile de protecţie socială în
cazul închiderii minelor, conform lit. j), şi alte activităţi în
domeniul resurselor minerale;
e) asigură întocmirea de studii, pe
baza cărora, împreună cu autoritatea competentă în domeniul
finanţelor, selecţionează produsele miniere a căror
exploatare se realizează cu fonduri de la bugetul de stat;
fundamentează preţul acestora, în condiţiile legii;
f) avizează, împreună cu
autoritatea competentă în domeniul muncii şi solidarităţii
sociale, normative de protecţie a muncii în minerit;
g) avizează, împreună cu
autoritatea competentă în domeniul protecţiei mediului, normative de
protecţie a mediului specifice activităţii miniere;
h) elaborează, împreună cu
autoritatea competentă în domeniul muncii şi solidarităţii
sociale şi cu organizaţiile patronale şi de sindicat, programe
de asistenţă medicală şi de asigurări pentru risc
şi accidente, în vederea reabilitării şi compensării celor
care au suferit accidente de muncă şi boli profesionale în
activitatea minieră;
i) avizează studiile de fezabilitate
şi planurile de dezvoltare a companiilor şi societăţilor
naţionale miniere, precum şi încetarea definitivă sau
temporară a activităţilor de exploatare;
j) fundamentează şi
elaborează politici naţionale în domeniul problemelor sociale din
zonele cu activitate minieră, împreună cu autoritatea competentă
în domeniul muncii şi solidarităţii sociale şi cu organele
administraţiei publice locale;
k) prin direcţiile de specialitate,
angajează executarea lucrărilor de conservare/închidere a minelor sau
a carierelor aparţinând companiilor şi societăţilor
naţionale miniere, precum şi a minelor sau a carierelor, a
lucrărilor de explorare oprite înainte de intrarea în vigoare a prezentei
legi şi care nu fac obiectul unei licenţe şi asigură
monitorizarea factorilor de mediu postînchidere;
l) avizează proiectele de legi şi
proiectele de hotărâri ale Guvernului pentru activităţile
miniere.
CAP. 10
Sancţiuni
ART. 57
(1) Nerespectarea de către titularii
permiselor şi licenţelor a obligaţiilor prevăzute în
prezenta lege constituie contravenţie dacă, potrivit legii penale, nu
constituie infracţiune şi se sancţionează cu amendă
contravenţională după cum urmează:
a) de la 3.000 lei la 6.000 lei, pentru
încălcarea obligaţiilor stabilite la art.
23 şi la art. 39 alin. (1) lit. b), d), e), f), h) şi i) şi alin.
(2) lit. c);
b) de la 6.000 lei la
20.000 lei, pentru încălcarea obligaţiilor stabilite la art. 39 alin. (1) lit. a), c), g), j), l), n),
o) şi s);
c) de la 20.000 lei la 50.000 lei, pentru
încălcarea obligaţiilor stabilite la art.
4 alin. (3) şi la art. 39
alin. (1) lit. k), m), p) şi t).
(2) Executarea de activităţi
miniere fără permis sau licenţă, cu excepţia cazurilor
prevăzute la art. 29, constituie
infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 2
ani.
(3) Constatarea executării de
activităţi fără permis sau licenţă se face de
către autoritatea competentă şi se aduce la
cunoştinţă organelor de stat competente.
ART. 58
(1) Săvârşirea pentru a doua
oară a vreuneia dintre contravenţiile sancţionate potrivit
prevederilor art. 57 se
sancţionează cu dublul amenzii maxime prevăzute la art. 57.
(2) Încălcarea în continuare a
dispoziţiilor pentru care sunt stabilite sancţiuni la art. 57 atrage revocarea
licenţei/permisului.
(3) Contravenţiilor prevăzute la art. 57 le sunt aplicabile, în măsura în
care prezenta lege nu dispune altfel, dispoziţiile legale privind regimul
juridic al contravenţiilor.
(4)
Limitele valorice ale amenzilor prevăzute la art.
57 vor fi actualizate periodic, conform prevederilor art. 44 alin. (5).
ART. 59
(1)
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de
către personalul împuternicit al autorităţii competente.
(2) Sumele
provenite din amenzi se fac venit la bugetul de stat, conform
dispoziţiilor legale privind regimul juridic al contravenţiilor.
CAP. 11
Dispoziţii tranzitorii şi finale
#M4
ART. 60
(1) Prevederile licenţelor în vigoare
rămân valabile, pe întreaga lor durată, în condiţiile în care au
fost încheiate.
#M1
(1^1) Acordarea facilităţilor de
natura ajutorului de stat pentru titularii licenţelor de explorare
şi/sau exploatare încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentei
legi, pentru cele în curs de aprobare de către Guvern şi pentru noii
solicitanţi se face cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului
de stat.
#M4
(2) *** Abrogat
#B
(3) Acordarea directă a
licenţelor de exploatare se va face în condiţiile existente la data
depunerii solicitărilor numai pentru instituţiile publice, companiile
naţionale miniere şi societăţile comerciale care la data de
15 iunie 2001 aveau depuse la autoritatea competentă documentaţiile
necesare obţinerii acestora.
ART. 61
Soluţionarea litigiilor în
legătură cu interpretarea şi executarea
licenţelor/permiselor este de competenţa instanţelor din
România, dacă părţile nu au convenit soluţionarea pe cale
arbitrară, inclusiv a instanţelor internaţionale.
ART. 62
În termen de 90 de zile de la publicarea
prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, autoritatea
competentă va elabora normele de aplicare a acesteia, care se aprobă
prin hotărâre a Guvernului.
ART. 63
Ministerul de resort împreună cu
autoritatea competentă în domeniul muncii şi solidarităţii
sociale, cu consultarea sindicatelor şi patronatelor de ramură, vor
elabora, în termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I, Statutul personalului din industria
minieră, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
ART. 64
Ministerul de resort împreună cu
autoritatea competentă vor elabora, în termen de 90 de zile de la
publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I,
Regulamentul de topografie minieră.
ART. 65
(1) Pentru intervenţia rapidă în
cazurile de accidente şi avarii, titularul organizează staţii de
salvare minieră.
(2) Organizarea staţiilor de salvare
minieră se face la mine şi cariere sau în unităţi centrale,
pe bazine sau regiuni miniere. Decizia de organizare aparţine titularului,
care este obligat să obţină în prealabil avizul inspectoratului
teritorial pentru protecţia muncii şi al inspectoratului teritorial
de mediu.
(3) Organizarea şi funcţionarea
staţiilor de salvare minieră se fac conform legislaţiei
româneşti din domeniile protecţiei mediului şi protecţiei
muncii.
ART. 66
(1) În scopul prevenirii accidentelor în
activitatea minieră, precum şi pentru recuperarea forţei de
muncă şi/sau acordarea despăgubirilor şi ajutoarelor
urmaşilor legali în cazuri de deces, se pot organiza, potrivit legii,
asociaţii profesionale, ca persoane juridice fără scop lucrativ.
(2) Asociaţiile prevăzute la
alin. (1) se organizează şi funcţionează în conformitate cu
legislaţia în vigoare.
(3) Obligaţia contribuţiei
titularilor licenţelor la fondurile de intervenţie ale
asociaţiei va fi înscrisă în statutul acestora, iar cuantumul
contribuţiei va fi convenit între părţi.
ART. 67
Pentru materiile prime radioactive Comisia Naţională
pentru Controlul Activităţilor Nucleare exercită controlul de
securitate nucleară, informează Agenţia Naţională
pentru Energie Atomică, iar aceasta raportează organismelor internaţionale
de specialitate, conform acordurilor şi convenţiilor la care România
este parte.
ART.
68
Prezenta
lege intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
ART. 69
La data
intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea minelor nr. 61/1998, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 16 martie 1998, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi orice
alte dispoziţii contrare.
---------------